Neuroveda je projekt 7 mladých slovenských vedcov, ktorí skúmajú emócie u ľudí s neurologickými ochoreniami. Projekt je zameraný na pacientov s Parkinsonovou chorobou a cervikálnou dystóniou, ktorým by výskum mohol pomôcť zlepšiť ich každodenné fungovanie, komunikáciu, čo by mohlo viesť v konečnom dôsledku k zlepšeniu medziľudských vzťahov. O ich skúsenostiach s crowdfundingom sa dozviete v rozhovore s členkou výskumného tímu Neuroveda, Zuzanou Košutzkou.
Neuroveda sa momentálne uchádza o financovanie na crowdfundingovej platforme Startlab. My sme ich už podporili, ale podporte ich aj vy – aby veda nebola bieda!
CIF: Povedzte nám niečo o sebe a o svojom projekte.
ZK: Sme tím neurológov a psychológov, ktorých baví neuroveda, čiže skúmanie mozgu z rôznych pohľadov. Aktuálne sa intenzívne venujeme výskumu emócií u rôznych neurologických ochorení. Práve financovanie tohto projektu skúšame cez crowdfunding.
CIF: Ako vznikol nápad vyskúšať crowdfundingovú kampaň? Mali ste s crowdfundingom predošlé skúsenosti?
ZK: Crowdfunding sledujeme už dlhšie, všimli sme si viacero úspešných a podnetných kampaní. Priame skúsenosti s crowdfundigom nemáme, skôr sprostredkované cez kamarátov.
CIF: Odkiaľ ste čerpali informácie o crowdfundingu pri príprave kampane?
ZK: Najviac nám pomohli priamo ľudia zo Startlabu (Zuzka Zaťovič a Igor Polakovič), a potom Janica Lacová, naša idea makerka.
CIF: Prečo ste sa rozhodli pre crowdfunding na báze odmeňovania a podľa čoho ste vyberali odmeny?
ZK: Sme naozaj vďační, že nám ľudia dôverujú a investujú do nás. Poďakovanie vo forme odmien nám príde prirodzené. Máme radi praktické veci s nápadom.
CIF: Na základe čoho ste si vybrali crowdfundingovú platformu?
ZK: Kamarátky financovali cez Startlab vydanie detského časopisu. Kampaň bola úspešná, spolupráca super, nemali sme čo riešiť.
CIF: Vidíte potenciál crowdfundingu aj v niečom inom ako vo financovaní?
ZK: Určite áno. Pri našom projekte nám ide o šírenie viacerých dôležitých posolstiev - hlavne popularizácia vedy a informovanie verejnosti o neurologických ochoreniach. Priama participácia ľudí na financovaní je pre nás aj spätnou väzbou o tom, do akej miery je pre ľudí téma výskumu zaujímavá. Vo vede sa riadime etikou a dôležitá je pre nás transparentnosť – ako silnú stránku crowdfundingu vnímame aj túto stránku.
CIF: Ako dlho vám trvala pripráva kampane a koľko času vám zaberá jej spravovanie?
ZK: Tak intenzívnejšie sa tomu venujeme posledné dva mesiace. Crowdfundingom žijeme každý deň, stále rozmýšľame, ako vylepšiť kampaň.
CIF: Dosiahli ste už 43% vášho finančného cieľa, no do konca kampane zostáva ešte 26 dní. Vyvíja sa kampaň zatiaľ podľa vašich očakávaní?
ZK: Áno. Veci sú možno o niečo komplikovanejšie kvôli aktuálnej spoločenskej situácii.
CIF: Myslíte si, že crowdfunding je vhodnou formou financovania pre projekty z odvetvia vedy a výskumu? Odporučili by ste ho iným vedcom?
ZK: To budeme vedieť povedať až po ukončení kampane.
CIF: Na záver, máte nejaké odporúčania pre crowdfundingových začiatočníkov?
ZK: Poriadne nápad prekonzultovať priamo s tímom Startlabu, to bolo pre nás veľmi nápomocné. Dodržiavať vytýčené časové plnenie. Treba sa povenovať manažmentu facebookovej fanpage a súvisiacej efektívnej propagácii príspevkov.